Mini Walvis Haakpatroon


De vakantie is eindelijk begonnen, dus nu heb ik weer tijd om te haken en te bloggen! In mijn vorige berichtje kon je al zien dat ik een hele grote walvis heb gehaakt, genaamd Wally en dat inspireerde me om ook Wally Junior te maken haha :) Dus hier volgt het haakpatroon van de kleine walvis!


Benodigdheden


Scheepjes Stonewashed in de kleuren Moon Stone 801, Smokey Quartz 802, Black Onyx 803 en Blue Apatite 805, haaknaald van 3 mm, veiligheidsoogjes van 4 of 6 mm

Op het einde van elke toer, na de komma, staat er hoeveel vasten je in totaal zou moeten hebben op het einde van die toer, dit kan je voor de zekerheid dan even natellen.



LICHAAM


Ronde 1: Start met de bovenkant te haken, dus begin met grijs/blauw/zwart, haak 4 lossen en haak deze met een halve vaste tot een ring, haak 6 vasten in de ring, 6v
Ronde 2: haak 2 vasten in elke vaste, 12v
Ronde 3: haak 2 vasten in elke 2de vaste, 18v
Ronde 4: haak 2 vasten in elke 3de vaste, 24v
Ronde 5: haak 2 vasten in elke 4de vaste, 30v
Ronde 6: haak 2 vasten in elke 5de vaste, 36v
Ronde 7: haak 2 vasten in elke 6de vaste, 42v
Ronde 8: haak 2 vasten in elke 7de vaste, 48v
Ronde 9: niet meerderen of minderen, 48v
Ronde 10: haak 2 vasten in elke 8ste vaste, 54v
Ronde 11 tot en met 16: niet meerderen of minderen, 54v
De veiligheidsoogjes bevestig je tussen ronde 14 en 15 met ongeveer 15 steken tussen de oogjes.
Ronde 17: ga verder met wit, haak een ronde enkel in de achterste lus van de steek, zodat de kleurovergang er mooier uitziet, haak elke 8ste en 9de vaste samen, 48v
Ronde 18: haak elke 7de en 8ste vaste samen, 42v
Ronde 19: haak elke 6de en 7de vaste samen, 36v
Ronde 20: haak elke 5de en 6de vaste samen, 30v
Ronde 21: haak elke 4de en 5de vaste samen, 24v
Ronde 22: haak elke 3de en 4de vaste samen, 18v
Ronde 23: haak elke 2de en 3de vaste samen, 12v
Ronde 24: haak elke vaste samen, 6v


VIN


Ronde 1: haak 4 lossen en haak deze met een halve vaste tot een ring, haak 6 vasten in de ring, 6v
Ronde 2: haak 3 keer 2 vasten in 1 vaste, haak 3 vasten, 9v
Ronde 3: niet meerderen of minderen, 9v
Haak 2 vinnen en haak ze aan de zijkant vast.


STAART


Ronde 1: haak 4 lossen en haak deze met een halve vaste tot een ring, haak 6 vasten in de ring, 6v
Ronde 2: haak 3 keer 2 vasten in 1 vaste, haak 3 vasten, 9v
Ronde 3: niet meerderen of minderen, 9v
Haak dit 2 keer en deze ga je aan elkaar vast haken. De eerste mag je afzetten, de tweede nog niet.
Ronde 4: haak 2 vasten in de 2de vin, pak de eerste vin erbij en hierin steek je gewoon je haaknaald in een steek om ze aan elkaar te haken, hier haak je 2 vasten in de eerste vin, haak 2 keer 2 vasten samen, haak 2 vasten, ga terug over naar de tweede vin en haak 2 vasten, haak 2 keer 2 vasten samen, haak 3 vasten.

Naai de staart aan de achterkant vast bij de kleurovergang.

VoilĂ  veel plezier met haken!
En als je ooit een haakpatroontje van mijn blog maakt, vind ik het altijd superleuk om jou resultaat te zien! Dus stuur me zeker op instagram een berichtje, tag me of stuur een mailtje, of eender wat..., ik ben super benieuwd naar jullie resultaten :)




28 opmerkingen:

  1. Goeiemiddag,

    Wat een ontzettend leuk patroon. Kan je mij vertellen hoe groot de walvisjes ongeveer worden? Ik wil ze graag gebruiken voor een babygym maar dan moeten ze natuurlijk neit te groot zijn.

    groetjes charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      De walvisjes hebben een diameter van ongeveer 6 cm. Dus de ideale grootte daarvoor!

      Verwijderen
    2. Hoi, bedoelt u met bijv.:
      2v In elke v, 12v
      Dat je nadat je in elke v 2v hebt gehaakt dat je er nog 12v moet haken, of is dat zodat je weet dat je na die ronde 12 vasten hebt?

      Verwijderen
    3. Nee, gewoon 2 v in elke v rondom rond haken. 12v, is gewoon om te weten dat je 12v in totaal in die ronde hebt gehaakt, zodat je dit kan natellen!

      Verwijderen
  2. woowie deze vink kik nu keer zere schone si
    wat knap van jou astrit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey, dit is echt een superleuk patroon!! Ik heb zelf al een paars walvisje gehaakt, en een vriendin vroeg om er nog een te maken maar dan in 'orka-stijl'. Enig idee hoe ik dit kan aanpakken? Ik dacht zelf een patch te maken in witte garen om schuin boven de ogen te bevestigen, maar ik weet niet hoe ik die patch het best haak...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Superlief! Ik heb eerlijk gezegd ook al dat idee gehad om een hele reeks van diertjes te maken, die komen er zeker nog aan als ik tijd heb! Misschien kan je op de plaats van de witte vlek gewoon een stukje met wit haken, of een klein rondje haken en die er op vast naaien, of erop borduren? Foto's van het resultaat mag je me altijd sturen via insta of mail ;)

      Verwijderen
  4. ik zou hem graag iets groter maken en er een muziekdoosje in te doen.Zou dat kunnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan zeker! Ik heb hem zelf al ondertussen met scheepjes stonewashed xl gemaakt dus met haaknaald 4mm en dan is ie denk ik perfect voor een muziekdoosje ;)

      Verwijderen
  5. De instructie van de staart begrijp ik niet zo goed. Kan je deze misschien duidelijker uitleggen of tonen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmm. Hoe maak je hem dan dicht ? En wanneer vul je hem dan ? Ik ben de weg daar een beetje kwijt ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je maakt hem dicht door vasten te minderen. Vlak voor de laatste toer kan je de vulling er in steken en dan de draad erdoor trekken en in de laatste 6 steken met een grote naald steken en dicht trekken. Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft ;)

      Verwijderen
  7. Hoi Astrid,
    Wat een ontzettend leuk patroon. Ik kom er helaas niet uit met de staart. Kun je mij hiermee op weg helpen? Verder lijkt op de foto's de vinnen bol te zijn, terwijl als ik het patroon volg ik 2 platte rondjes heb, doe ik iets verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! De laatste ronde van de vinnen moet je niet meerderen of minderen, hierdoor krijgt de vin zijn vorm, en je kan hem tijdens het naaien nog een klein beetje opvullen. Voor de staart maak je eigenlijk nog eens 2 vinnen, deze haak je dan aan elkaar door gewoon in de steken van de 2de vin te steken. Na de eerste ronde aan elkaar haken lijken ze nog wat los te hangen, maar na de tweede hangen ze al wat vaster. Ik hoop dat dit helpt!

      Verwijderen
  8. Hey! Ik zou er graag een sleutelhanger voor bij de suikerbonen van maken. Heb je tips voor hoe een ring er aan vasthaken?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De staart, de 2 vinnen aan elkaar zetten, is voor mij niet duidelijk.. Zou je even kunnen helpen+

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi, heb je ook een patroon voor de xxl walvis? Die lijkt me zo leuk om te maken voor mijn dochter.
    Groetjes, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superleuk! Ik heb voor de geboorte van mn neefje het prentenboek De kleine Walvis gekocht. Daar ga ik zo'n schatje vanavond bij haken. Dank voor het delen van het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey
    Als ik nu zo geen oogjes heb, kan ik dan ook met een fijne zwarte wol er oogjes op haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Astrid middel-donderwinkel25 november 2022 om 23:13

    ik vond het heel duidelijk wat er stond en ik denk dat ik het vaker gebruik van maakt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hoi Astrid,
    het overschakelen van kleur lukt bij mij niet zo goed wand dan krijg je zo'n trappentje inplaats van een doorgelopen lijn,
    hoe zou ik dat beter kunnen doen.
    groetjes van noah

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super leuk hartstikke bedankt voor het patroon ik heb hem ook gemaakt en ik ben 11 jaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ik ben 12 jaar maar mij lukt de eerste stap niet… kun je me helpen?

      Verwijderen
  16. Hoi, ik probeer ook dit walvissen te maken alleen snap ik de eerste stap niet zo goed, hoe kun je van 4 losse naar 6 vasten gaan? Verder echt een super leuk patroon ga het zeker proberen te maken! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is een super patroon
    En mijn klein dochter is er heel blij mee

    BeantwoordenVerwijderen